Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.
Een groot deel van die stijging dankte H&M aan de opening van nieuwe winkels.
De verkopen in winkels die langer dan een jaar in bedrijf zijn, nam met 3
procent toe. De resultaten waren beter dan analisten hadden verwacht. Zij
hadden een daling van de verkopen in bestaande winkels met ruim 1 procent
ingecalculeerd en verwachtten een stijging van de totale verkopen van ruim 9
procent.
In het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar, dat op 30 november werd
afgesloten, haalde H&M een winst voor belastingen van 8 miljard Zweedse
kroon (738 miljoen euro). Een jaar eerder hield het concern 7,1 miljard
kroon (696 miljoen euro) over. In de periode van september tot en met
november lagen de totale verkopen gemiddeld 3 procent hoger. De bestaande
winkels deden het in dat kwartaal echter slechter dan een jaar eerder.
H&M wil dit jaar 240 nieuwe winkels openen, tien minder dan afgelopen jaar. De
meeste nieuwe winkels komen in de grote Europese landen, de Verenigde Staten
en China.
Expansie Azië en Israel
In maart opent de keten ook de eerste winkel in de Zuid-Koreaanse hoofdstad
Seoul. Daarnaast komt de betaalbare mode van het concern ook beschikbaar in
Israël, waar de eerste winkels in onder meer Tel Aviv en Jeruzalem de deuren
openen.
H&M is na het Amerikaanse Gap en het Spaanse Inditex, eigenaar van onder meer
Zara, het grootste kledingconcern ter wereld. Het bedrijf heeft 53.500
mensen in dienst en haalde afgelopen jaar een omzet van 101,4 miljard kroon
(bijna 10 miljard euro). Aan het einde van vorig jaar beheerde de keten
wereldwijd 1988 winkels.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl